Smörgåstårtor...

Ingredienser:

Räk- och örtröra:

200 g skalade räkor, grovhackade
1 liten rödlök, finhackad
2 dl crème fraiche
1 msk torkade örter

Tonfiskröran:

3 ättiksgurkor, finhackad
1 burk (185g) avrunnen tonfisk i vatten
1- 1 ½ dl gräddfil
1 ½ tsk citronpeppar
6 skivor landgångsbröd
ev. lite margarin

Garnering:

2 dl gräddfil
1 dl finhackad dill
200 g räkor
2 kokta ägg
avokado
citron
100 g gravad lav
dillkvistar
cocktailtomater
gurka

Gör så här:

Blanda fyllningarna i två olika skålar.
Landgångsbröden kan eventuellt smöras med lite smörgåsmargarin.
Skär bort kanterna på landgångsbröden och lägg ihop tre lager bröd, två bredvid varandra, med fyllning mellan (två skivor bröd bredvid varandra, räk- och örtröra, två skivor bröd igen sen tonfiskröran sen de sista två skivorna bröd).
Rör ihop gräddfilen och den finhackade dillen o brer ut den på hela tårtan o på kanterna.
Svep gärna om plastfolie och låt ligga kallt några timmar.
Dekorera smörgåstårtan efter smak.




Ingredienser:

9 landgångsbröd

Fyllning 1:

200 g philadelphiaost
100 g strimlad skinka
1/2 dl gräslök, finklippt
salt och peppar

Fyllning 2:

4 msk majonnäs
4 msk gräddfil
100 g räkor, rensade och hackade
1/2 burk röd caviar, à 60 g
2 msk dill, fin hackad

Gör så här:

Blanda fyllningarna i två olika skålar.
Skär bortkanterna på landgångsbröden och lägg ihop tre lager bröd, tre bredvid varandra, med fyllning mellan
Svep gärna om plastfolie och låt ligga kallt några timmar.

Garnering:

1 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
några skivor rökt skinka
några skivor ost
räkor, citron
kokta ägg

Gör så här:

Ja, man kan dekorera en smörgåstårta efter smak.
Jag brukar göra så här.
Jag rör ihop crème fraichen med majonnäsen o brer ut den på hela tårtan o på kanterna o sen lägger jag en stor klick med räkor i mitten, runt detta brukar jag lägga lite kokta ägg som jag har delat på hälften.
Gurka brukar jag garnera kanterna med, gurka i tunna skivor.
Ja sen tar jag lite blad av bladsallad o lägger ett litet blad i dom fyra hörnen, sen rullar jag den
skivade skinkan som små rosor o lägger ut dom lite fint.
Ja man garnerar med det man har hemma lite ost o sen massa grönsaker efter smak.
Glöm inte någon citron skiva på räkorna o kanske en apelsin skiva vid köttet o så lite dill o persilja.







KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0